IRA TOPPINEN - Suomen hyväksi!

Moniosaaja, kokemusta mm. kansainvälisestä liiketoiminnasta, tietoyhteiskunnasta, opetustoimesta, kulttuurista sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä.

Kuka?

Olen 51-vuotias ekonomi Siikalatvalta ja työskentelen kunnallishallinnossa sivistysjohtajana. Ennen nykyistä virkaani toimin kansainvälisissä IT-alan tehtävissä Nokialla 16 vuotta. Olen asunut, opiskellut ja työskennellyt useissa maissa mm. USA:ssa, Kanadassa, Saksassa ja Malesiassa. Olen Euroopan liberaalidemokraattien eli ALDE:n, Alliance of Her Alumnin jäsen ja sitä kautta Euroopan parlamentin toiminta ja eurooppalainen politiikka on tullut tutuksi. Lisäksi olen mukana lukuisissa EU-hankkeissa.

Asun perheeni kanssa Suomen keskipisteessä, Leskelän vanhalla ala-asteella. Luottamustoimilta liikenevällä vapaa-ajalla remontoimme kouluamme ja kesäisin olemme mukana pihapiirissä toimivassa kesäteatterissa. Olen kotoisin Keski-Uudeltamaalta ja kasvanut monikulttuurisessa ympäristössä. Koen että Keskustan arvot vastaavat hyvin myös kaikkien suomalaisten tarpeisiin. Kulttuuri ja kädentaidot ovat lähellä sydäntäni. Pidän itsensä kehittämistä tärkeänä ja opiskelen jatkuvasti uusia asioita.

Miksi Euroopan parlamenttiin?

Jos asettuu ehdolle, on oltava jotain annettavaa; minulla on hyvät kansainväliset verkostot , joita voin hyödyntää Suomen hyväksi. Luottamushenkilönä ja virkamiehenä olen saanut hyvän opin myös kansallisista asioista. Olen sitä mieltä, että Euroopan parlamenttiin tarvitaan myös tavallisia ihmisiä, joilla on hyvä käsitys kansalaisten arjesta. Olen sitoutunut hyödyntämään vuosien varrella kerääntyneen osaamiseni, tietoni ja verkostoni EU-politiikassa suomalaisten hyväksi sekä tekemään töitä järkevämmin sekä paremmin toimivan Euroopan unionin eteen.

Miten? - Iran TOP4 teemat:

Vaikka Euroopan unioni näkyykin arjessamme monin tavoin, EU:n tulee keskittyä vain isoihin asioihin. Sen ei tulisi puuttua sosiaali- ja koulutuspolitiikkaan tai metsänhoitoon eikä ylisäännellä vaan mahdollistaa digitalisaatiota.

  1. Talous

    Ekonomina kannan huolta järkevästä taloudenpidosta. Jäsenvaltioiden tulee kantaa vastuu taloudestaan ilman uutta yhteisvelkaa ja EU-budjettia pitää järkeistää. Näen tärkeänä keskittyä juuri kauppapolitiikkaan. Suomen suorasta viennistä yli 50 prosenttia suuntautuu EU-maihin ja tuonnista tulee jopa lähes 60 prosenttia EU-alueelta, silti ulkomarkkinat ovat Suomen taloudelle hyvin tärkeät näinä haastavina aikoina. Erityisesti Iso-Britannian EU-eron jälkeen protektionismi on alkanut nostaa päätään ja Suomi on hyvin riippuvainen EU:n ohella Kiinan ja USA:n markkinoista. Nyt jos koskaan EU tarvitsee yhtenäisyyttä kilpailussa maailman talousmahtien kanssa. Tutkimuspolitiikkaan panostaminen ja opiskelijavaihto-ohjelma Erasmus+ ovat myös erinomaisia esimerkkejä EU-tason yhteistyöstä. Etusijalla on aina kuitenkin Suomen etujen valvominen. EU-tukirahoituksen tasapuolinen jakautuminen on tärkeää, esimerkiksi Kestävän kehityksen rahoitushauissa Suomen täytyy ryhdistäytyä.
  2. Turvallisuus

    Euroopan unionin ulkorajoja täytyy puolustaa riittävällä voimalla ja unionin sisäiseen turvallisuuteen panostaa. Suomen geopoliittinen erityisasema on otettava huomioon yhteisessä ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. Ukrainan tukemista täytyy myös jatkaa. Keskeinen osa huoltovarmuutta on ruoan tuotannon turvaaminen ja unionin omavaraisuuden kehittäminen energian ja kriittisten mineraalien osalta. Elintarvikkeiden tuotantoketju täytyy taata ja tuottajien toimintaedellytyksiä parantaa. CER-direktiivillä parannetaan häiriönsietokykyä ja viranomaisten yhteistyötä, se on hyvä täydennys kansalliseen kokonaistuvallisuuteen. Kokonaisturvallisuuden kannalta yhteiskunnan keskeinen ominaisuus on myös sen sosiaalinen kestävyys; vahva, tasa-arvoinen ja osallistava yhteiskunta pystyy paremmin kohtaamaan erilaisia kriisejä ja uhkia.
  3. Ympäristö

    EU:n energia- ja ilmastopolitiikka koostuu monista osista, kuten päästökauppa, uusiutuvan energian lisäämisvelvoite ja EU:n sopeutumisstrategia. Euroopan Vihreän kehityksen ohjelma (Green Deal) on tarpeellinen, muttaSuomen erityisasema tulee huomioida mm. kasvukauden pituuden, suurpetojen kannan ja suomalaisten metsien hoidon osalta. Metsäkato- ja ennallistamisasetukseen on neuvoteltava Suomelle kansallisia joustoja.
  4. Yhteiskunnan toimivuus

    Ihmiset ovat erityisen huolissaan elinkustannusten noususta ja terveydenhuollon kapasiteetista. Euroopan unioni tuo meille vakautta ja voimme saada huomattavasti enemmän aikaan tekemällä asioita yhtenä rintamana. EU:lla on valta asettaa vaatimuksia, säätää lakeja ja käyttää rahaa jotta valtiot ja yksilöt voivat hyvin, luottavat tulevaan ja resilienssi vahvistuu. Pitkät ja poukkoilevat prosessit lainsäädännössä kuitenkin lisäävät epävarmuutta yhteiskunnassa. EU tulee toimia mahdollistajana, ei rajoittajana. Läheisyysperiaatetta täytyy korostaa, eli päätökset tulee tehdä mahdollisimman lähellä kansalaisia.

    Tietoturvaan tulee panostaa sekä hybridiuhkiin varautua kansainvälisellä yhteistyöllä. Eu on jo tehnyt paljon tällä saralla, mutta uuden NIS2-direktiivin tarkoituksena on parantaa yhteiskunnan kannalta kriittisten ja tärkeiden toimijoiden kyberturvatietoisuutta sekä varautumista uhkiin. Koska olen toiminut pitkään IT-alalla tietoyhteiskuntaan.liittyvät asiat ovat lähellä sydäntäni.

Kokemukseni ja arvot

Minulla on kokemusta johtamisesta, julkisesta hallinnosta ja taloudesta. Olen valmis antamaan osaamiseni yhteisen hyvän rakentamiseen ja tekemään kaikkeni isänmaamme hyväksi. Näinä vaikeina aikoina tarvitaan vakaata päätöksentekoa ja luottamusta.

Olen toiminut luottamushenkilönä, johtavana viranhaltija julkishallinnossa ja globaalissa suuryrityksessä. Yhteisöllisyys on tärkeä arvo minulle, olen aktiivinen järjestötoimija ja minulla on hyvät verkostot valtakunnallisesti.

Uskon yhdenvertaiseen ja sosiaalisesti oikeudenmukaiseen yhteiskuntaan. Edistämällä työllisyyttä, taloudellista osallisuutta ja syrjintää ehkäisevää politiikkaa, luomme sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävän ja vakaan Euroopan. Koulutuksen, työn ja terveydenhuollon palvelut tulee tarjota kaikille yhdenvertaisesti.

Tietoa ja osaamista

  1. Ekonomi ja kauppatieteiden maisteri, Aalto yliopisto.
  2. Työelämässä 37 vuotta, joista 16 kansainvälisissä johtotehtävissä Nokialla.
  3. Sivistysjohtajana Kärsämäen kunnassa vuodesta 2016. Opetustoimesta ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä vastaava viranhaltija.

    Työtehtäviin liittyviä koulutuksia mm. opettajan pedagogiset opinnot, opetushallinnon tutkinto, sivistystoimen huippujohtaja, hyvinvointijohtamisen koulutusohjelma, sote-johtaminen ja ympäristöoikeus.
  4. Kokemusta lukuisista paikallisia, alueellisista, valtakunnallista ja kansanvälisistä luottamustoimista sekä järjestötyöstä.

Miksi äänestää?

Valtaosa suomalaisia koskevasta lainsäädännöstä tulee eduskuntaan EU-parlamentista, jolla on erittäin suuri merkitys meidän kaikkien jokapäiväiseen elämään. Näin ollen äänestäminen eurovaaleissa vaikuttaa myös sinunkin arkeesi.
Euroopan yhtenäisyyden merkitys kasvaa jatkuvasti, ja uusia jäsenvaltioita on jo kolkuttelemassa unionin ovia. Haluan puolustaa Suomen ja alueemme etuja ja varmistaa että EU rahoitus jakautuu tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti.

Eu-tarvitsee tarvitsee uusia erilaisia näkökulmia ja kokemuksia, jotta voidaan tehdä parempia päätöksiä. Kannattaa äänestää myös tavallisia ihmisiä ammattipoliitikkojen rinnalle.
Yhdessä voimme rakentaa vahvemman, yhtenäisemmän ja kestävämmän Euroopan.

Tule mukaan vaalityöhön

Apukäsiä tarvitaan aina. Ilmoittaudu mukaan Iran vaalitiimiin vaalit@iratoppinen.fi tai 040 709 9521.

Lahjoittaminen on myös yksi on keino auttaa tavoitteen saavuttamisessa. Kampanjan tilinumero on FI24 5362 0520 0415 43 tai MobilePay 0365ZY / Pohjoisen Puolesta ry.